טרום סוכרת- PREDIABETES   

סוכרת היא אחת המחלות השכיחות בעולם המערבי.קיימים מספר סוגי סוכרת :
סוכרת מסוג 1 –  TYPE 1 DIABETES ( סוכרת נעורים ) ובה הגוף אינו מייצר אינסולין
סוכרת מסוג 2 –  TYPE 2 DIABETES – זוהי סוכרת המבוגרים ובה רקמות הגוף מפסיקות להגיב לאינסולין המופרש

– סוכרת הריונית 

שכיחותה של הסוכרת מסוג 2 הולכת ועולה בעולם המערבי , מיליוני בני אדם לוקים בה ואילו גיל החולים הולך ויורד כך שהיום היא קיימת גם בילדים והיא קשורה לאורח חיים הכולל : תזונה לקויה עשירה בסוכרים ושומנים , העדר פעילות גופנית והשמנת יתר .

למחלת הסוכרת ישנן השלכות קשות על איכות ותוחלת החיים ולכן יש חשיבות באיתור מוקדם של אנשים הנמצאים בסיכון גבוה להתפתחות סוכרת .

המצב הטרום סוכרתי – מופיע בשכיחות יותר גבוהה באנשים מעל גיל 30 והוא מגדיר קבוצת סיכון למחלת הסוכרת .  בשלב הזה כאשר רמות הסוכר בצום הנן גבוליות ( בין 100 ל 125 מ"ג % ) ,הגוף מתקשה להפוך את הסוכר שבדם לאנרגיה זמינה בשל תנגודת גוברת שלו לאינסולין.    בשלב זה ניתן לגלות גם רמות גבוהות של אינסולין  בדם . זהו למעשה מעגל סגור : הגוף מפריש את הורמון  האינסולין שתפקידו לפנות את הגלוקוז מזרם הדם אל תאי הגוף אולם תאי הגוף מאבדים את היכולת לזהות את האנסולין וכך הגלוקוז נשאר בדם ורמתו עולה ואילו הלבלב מגיב בהפרשה נוספת של אינסולין . רמות גבוהות של אינסולין גורמות כשלעצמן לעליה במשקל ולירידה נוספת של רגישות התאים לאינסולין . 

" מעגל הרשע "   :

עודף משקל/השמנת יתר  ←  עליה בתנגודת הגוף לאינסולין ←  עליה ברמות הסוכר בדם        ←  עליה נוספת ברמת האינסולין בדם  ← החמרת עודף משקל/השמנת יתר                  

 עם התקדמות המחלה הלבלב יתקשה לעמוד במשימת הייצור המוגבר של האינסולין, ויחד עם הנזק הנגרם מרמות הסוכר הגבוהות תאי הבטא בלבלב האחראים על הפרשת האינסולין ייהרסו והסוכרת מסוג 2 תתפרץ.

השלב הטרום סוכרתי יכול להימשך כעשר שנים, ובהיעדר טיפול מתאים יותר מ50%  מהאנשים יחלו בסוכרת מסוג 2.יתרה מכך המצב הטרום סוכרתי כשלעצמו הנו גורם סיכון לתחלואה במחלות לב וכלי דם .

מי מתאים לאבחנה של טרום סוכרת ?

לפי איגוד הסוכרת האמריקאי -כל אדם שקיימת אצלו אפילו בדיקה בודדת של ערכי גלוקוז בצום בין 100 ל 125!!!

  מצב זה מתגלה ברוב המקרים כממצא אקראי בבדיקות הדם ועד עכשיו לא קיים כל מידע בספרות הרפואית לגבי ביצוע בדיקות סקר נרחבות באוכלוסיה שאינה בסיכון .

למי כדאי להיבדק ? 

אנשים המצויים בקבוצות סיכון :

– לסובלים מעודף משקל/ השמנת יתר

– למי שיש לו סוכרת במשפחה

– נשים שסבלו מסוכרת הריונית .

טיפול : 

הטיפול היעל ביותר הנו שינוי אינטנסיבי באורחות החיים :

ירידה של כ 5%-7% לפחות במשקל הגוף

הורדת כמות השומן בדיאטה לפחות מ 30%

הורדת השומן הרווי בדיאטה ך לפחות מ 10%

צריכת סיבים תזונתיים אופטימלית

פעילות גופנית של לפחות 150 דקות בשבוע

שקילת טיפול תרופתי באם ניסיון בשינוי באורחות חיים לבדו אינו עוזר תוך 6 חודשים .

באילו תרופות ניתן לטפל : מחקרים הראו כי vתרופה לטיפול בסוכרת -metformin
( גלוקופאז' /גלוקומין ) נמצאה יעילה במניעת סוכרת -נצפתה  ירידה של 30% בקבוצת הטרום סוכרת שטופלה בתרופה זו לעומת קבוצת הביקורת .

תרופה נוספת שנמצאה יעילה הינה ה ORLISTAT (קסניקל ) – תרופה זו ניתנת לירידה במשקל ובקרב מטופלים הסובלים מהשמנה וטרום סוכרת נמצאה כמונעת התקדמות לסוכרת ב כ 45% .

יש לציין כי רשויות הבריאות בארץ מתחילות להכיר בהיקף הבעיה וקופות החולים נערכות ומקצות משאבים לצורך הטיפול בה . 
רופא המשפחה יכול לשלוח לבדיקות המתאימות ,לייעץ לגבי אורחות חיים ולשלוח לטיפול דיאטטי ולמכוני הפיזיותרפיה לצורך יעוץ לפעילות גופנית . 

 

 

 

שתפו ב:
Tweet about this on Twitter0Share on Google+0Share on Facebook0Email this to someoneShare on LinkedIn0

הוספת תגובה