נביאי הסוכרת סוג 2

מחקר חדש מציע לבדוק את רמות ה-C-peptide כמדד לניבוי נסיגה מלאה של סוכרת מסוג 2 לאחר ניתוח בריאטרי.

בשנים האחרונות ניתוח בריאטרי מהווה אפשרות טיפולית יעילה לחולי סוכרת מסוג 2 הסובלים מהשמנת יתר. השפעות הניתוח על מחלת הסוכרת נעות בין שיפור ערכי סוכר והורדת מינון הטיפול התרופתי ועד לנסיגה מלאה, כלומר הגעה לערכי סוכר תקינים ללא צורך בטיפול תרופתי.

חשוב להדגיש כי הניתוח אינו מבטיח ריפוי מלא וכי סוכרת מסוג 2 הינה מחלה גנטית, ולכן עלייה חזרה במשקל וחוסר ביצוע פעילות גופנית עלולים להביא לחזרה של המחלה.

מחקר חדש מציע דרך לנבא האם מטופל סוכרתי, העומד לעבור ניתוח בריאטרי, יהנה מנסיגה מלאה של המחלה לאחר הניתוח. המחקר בדק את רמות C-peptide לפני הניתוח כמדד לתפקוד תאי בטא בלבלב. מטרת המחקר הייתה לקבוע ערך C-peptide לניבוי נסיגה מלאה של מחלת הסוכרת, כפי שהוגדרה כרמות סוכר בצום מתחת ל-100 ו- HbA1C<6%.

רקע על סוכרת מסוג 2
מחלת הסוכרת היא מחלה המאופיינת בבעיה בהפרשת האינסולין ו/או בתנגודת הגוף לפעולת האינסולין. ההורמון אינסולין מיוצר בתאי בטא בלבלב בצורתו הלא פעילה שנקראת פרואינסולין. C-peptide הוא חלבון המשתחרר לדם בשלב הפיכת הפרואינסולין לאינסולין פעיל. בדיקת רמת C-peptide בדם מהווה מדד עקיף לכמות האינסולין שמיוצר על ידי הלבלב.

כאשר מופיעה תנגודת לאינסולין, הלבלב מייצר מספיק אינסולין אך הגוף אינו רגיש אליו בצורה יעילה, ולכן נאלץ הלבלב להפריש כמות גדולה יותר של אינסולין בהשוואה לאדם רגיל על מנת להכניס את הסוכר לתאים. עם הזמן, תאי הלבלב מתעייפים ונפגעת גם הפרשת האינסולין, בשלב זה הפרשת האינסולין תהיה נמוכה בשל פגיעה בתפקוד תאי בטא בלבלב.

ניבוי נסיגה מלאה של סוכרת
המחקר כלל 22 מטופלים עם סוכרת מסוג 2, שעמדו לעבור ניתוח בריאטרי. רמות סוכר ו- C-peptide בדם נבדקו לפני הניתוח ושנה לאחר הניתוח.
מאפייני המטופלים לפני הניתוח: הגיל הממוצע היה 53.3, מדד מסת הגוףBMI הייתה ממוצע 43, משך שנות הסוכרת היה בממוצע 6.9 שנים, רמות הסוכר בצום היו 160 מ"ג/דצ"ל, HbA1C-7.5.

תוצאות המחקר: שנה לאחר הניתוח נצפתה נסיגה מלאה של סוכרת נצפתה ב-12 מתוך 22 מטופלים. המטופלים שחוו נסיגה מלאה היו בעלי רמות C-peptide גבוהות יותר לפני הניתוח בהשוואה למטופלים עם נסיגה חלקית בלבד.

המחקר מצא כי כאשר רמות C-peptide לפני הניתוח היו קטנות מ- מ-ng/ml3.75, שיעור הנסיגה המלאה עמד על 27.3%, אך בהינתן רמות C-peptide גדולות מ- ng/ml3.75 לפני הניתוח עמד שיעור הנסיגה המלאה על 81.7%.

מסקנות המחקר: ריכוז רמות C-peptide גדול מ-ng/ml3.75 הוא נקודת סף קלינית יעילה לניבוי נסיגה מלאה של סוכרת מסוג 2 לאחר ניתוח בריאטרי.

לסיכום, מטופלים עם רמות גבוהות של C-peptide הם בעלי תפקוד טוב יותר של תאי בטא בלבלב, כלומר הסוכרת הקיימת נובעת בעיקרה מהתנגודת לאינסולין ולא מבעיה בהפרשת האינסולין על ידי הלבלב. בהינתן תפקוד לבלב טוב סיכויי הנסיגה המלאה של מחלת הסוכרת בעקבות ניתוח בריאטרי גבוהים שכן הניתוח משפר את תנגודת הגוף לאינסולין. מחקר זה מאפשר כלי פוטנציאלי יעיל לניבוי סיכויי נסיגה מלאה למועמדים לניתוח בריאטרי הסובלים מסוכרת מסוג 2.

נכתב ע"י ד"ר גבי בלום ודיאטנית קלינית יפית קסלר.

שתפו ב:
Tweet about this on Twitter0Share on Google+0Share on Facebook0Email this to someoneShare on LinkedIn0

הוספת תגובה